Reklama
Reklama

Volkswagen Group Polska odpowie za aferę spalinową? Wkrótce decyzja UOKiK

fot. renehesse / pixabay.com

Na spółkę, która ma swoją siedzibę w Poznaniu, może zostać nałożona wielomilionowa kara.

Od 2016 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie w sprawie koncernu Volkswagen stosującego w samochodach VW, Audi, Seat oraz Skoda produkowanych po 2008 roku oprogramowanie pozwalające zaniżyć wartość emisji tlenków azotu w warunkach testowych.

- Pod koniec 2016 roku postawiliśmy zarzuty Volkswagen Group Polska. Postępowanie jest już na końcowym etapie. Przez ten czas zgromadziliśmy 25 tomów akt, w których jest ponad 5 tys. kart z dowodami i pismami od spółki. Wysłaliśmy ankietę z pytaniami do 13 dealerów samochodów tego koncernu. Korespondowaliśmy z Transportowym Dozorem Technicznym oraz niemieckim i brytyjskim organem do spraw homologacji. Pełnomocnik spółki, korzystając ze swoich praw, wielokrotnie (24 razy) zapoznawał się z aktami i udzielał obszernych wyjaśnień, np. jedna odpowiedź liczyła 827 stron razem z załącznikami i wymagała dokładnej analizy. Przytaczam tę statystykę po to, aby każdy uświadomił sobie jak obszerny materiał dowodowy musieliśmy analizować - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Jak zarzuty postawiono spółce? Rozpowszechniania nieprawdziwych informacji w materiałach reklamowych, które sugerują, że samochody marek Volkswagen, Seat, Skoda i Audi są ekologiczne oraz spełniają wymogi w zakresie emisji tlenków azotu, informowania w świadectwach homologacji oraz w świadectwach zgodności WE o nieprawdziwych parametrach emisji tlenków azotu oraz kierowania wytycznych do sprzedawców tych samochodów, które mogły prowadzić do tego, że dealerzy odrzucali reklamacje konsumentów dotyczące emisji tlenków azotu.

Przed UOKiK ostatni etap postępowania toczącego się przeciwko VW Group Polska. A to oznacza, że do wydania została tylko decyzja. - Ze strony spółki nie padła propozycja wydania decyzji zobowiązującej. Prezes UOKiK może np. stwierdzić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i nałożyć karę finansową - maksymalnie do 10 proc. rocznego obrotu - wyjaśnia UOKiK. Decyzja urzędu będzie wiążąca dla sądów w przypadku, gdy konsumenci będą dochodzić swoich roszczeń.

Co ciekawe, UOKiK jest trzecim organem w Europie, który kończy postępowanie w tej sprawie. - Przykładowo włoski organ ochrony konkurencji nałożył łącznie na Volkswagen AG i Volkswagen Group Italia 5 mln euro kary. W Stanach Zjednoczonych sankcja nałożona przez sąd wyniosła 2,8 mld dolarów. Ponadto Federal Trade Commission poinformowała o zawartej ugodzie, której wartość wyniosła prawie 15 mld dolarów - Volkswagen w Stanach Zjednoczonych zobowiązał się m.in. do odkupienia wadliwych samochodów. Australijski organ niedawno nałożył na firmę karę 125 mln dolarów australijskich (ok. 85 mln USD) - kończy UOKiK.

Reklama

Najpopularniejsze komentarze

Maksymalna liczba znaków: 1000
Nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych. Dodając komentarz akceptujesz Regulamin Serwisu

Najczęściej czytane w tym tygodniu

Dziś w Poznaniu

3℃
0℃
Poziom opadów:
0 mm
Wiatr do:
15 km
Stan powietrza
PM2.5
23.21 μg/m3
Dobry
Zobacz pogodę na jutro